Aan elk groot project gaat heel wat voorbereiding en denkwerk vooraf. Soms zijn er grootse plannen, maar belanden ze daarna in de koelkast om uiteenlopende redenen. Vele van deze plannen bereiken nooit het publiek en blijven goed bewaarde geheimen. Bobbejaanland Nostalgie opent de diepvriezer der Bobbejaanlandattracties en treft daarin heel wat mooie verrassingen aan.

Begin de jaren 2000 had Bobbejaanland plannen om het park uit te breiden met een aantal Mack-attracties. In 2000 stapte de directie van Bobbejaanland op een attractiebeurs naar attractiebouwer Mack Rides. Bobbejaanland had interesse om de oude Paardjesbaan te vervangen door een 'Old 99'-attractie in Cowboydorp. Dit is een rustige attractie waarbij wagentjes in de vorm van locomotiefjes (vergelijkbaar met de locomotief van Bob Express) over een elektrisch aangedreven spoor rijden. De nieuwe attractie zou in 2002 moeten openen en de baan zou 120 meter lang worden. Uiteindelijk wordt er als vervanger voor de Paardjesbaan niet gekozen voor Mack, maar voor een nieuwe paardjesattractie van Metallbau Emmeln, de Pony Ride.

Het idee voor een Old 99 was echter nog niet helemaal in de koelkast beland. In 2002 vroeg Bobbejaanland een offerte aan bij Mack voor een Old 99-attractie, gecombineerd met een Doppeldecker, een bijzondere vliegtuigmolen met 20 vliegtuigjes voor 2 personen die door elkaar lijken te vliegen. Deze twee attracties zouden geplaatst worden op de voormalige plaats van de Rainbow (naar waar later de Mambo zou worden verplaatst en waar nu een deel van de track van Dizz staat). Naast deze twee attracties bekijkt Bobbejaanland in datzelfde jaar met Mack ook de mogelijkheden op langere termijn voor de bouw van een bobsleebaan die deels over de parking zou gaan [zie toelichting 1] en een watercoaster [zie toelichting 2].

Bobbejaanland is vastberaden om in 2003 de Old 99 en de Doppeldecker te openen in 2003. Proefcontracten worden opgesteld en in september 2002 bezoekt Jack Schoepen in het bijzijn van een aantal technici en mensen van de keuringsinstanties een soortgelijke Doppeldecker-attractie in het Duitse Europa-Park. Met de bouw van deze twee nieuwe attracties was een investering van 1.600.000 euro gemoeid. In de eindfase van de contractbesprekingen komt het echter niet tot een akkoord tussen Mack Rides en de directie van Bobbejaanland en Bobbejaanland zal in 2003 uiteindelijk de Fly Away openen als nieuwe attractie...


Bobbahn    Watercoaster    Doppeldecker    Doppeldecker 'Jungfrau Gletsjerflieger' in Europa-Park

Bobbahn    Watercoaster    Doppeldecker    Doppeldecker 'Jungfrau Gletsjerflieger' in Europa-Park

[1] Mack Bobbahn: hoogte: 25 meter - lengte: 474 meter - max. snelheid: 55 km/u - 3 treinen

[2] Mack Watercoaster: Mack werkte een lay-out uit voor een watercoaster met twee lifthills, twee splashzones en een station op de plaats van Dino-Viking. In dit plan was er ook geen plaats meer voor o.a. Looping Star, Troika, Breakdance en Trapeze Tower. Op het plan zie je ook de aanpassingen die Bobbejaanland deed aan de lay-out, waarbij het station en de splash werden verplaatst naar het terrein van de voormalige Wervelwind, zodat er verder geen ingrijpende veranderingen zouden moeten gebeuren bij reeds bestaande attracties.

3289689e2f277aab62a8a44ed1b18d35.jpg