Looping Star

Een kwart eeuw lang was Looping Star de trots van Bobbejaanland, maar in 2004 zou hij plaats maken voor de spectaculaire en hypermoderne Typhoon. Anton Schwarzkopf was één van de wereldleiders in de amusementsindustrie die, bijgestaan door ingenieur Werner Stengel, kan gezien worden als de meest innovatieve achtbaanbouwer van de jaren ’60 tot ’80. Het was bij hem dat Bobbejaan Schoepen de Looping Star kocht. Toen de baan in 1979 opende, was het de eerste verticale looping coaster in België. Looping Star werd een groot succes en dat bleef zo tot zijn laatste dagen.

De Looping Star was een compacte baan, oorspronkelijk bedoeld om op de Duitse kermissen te kunnen rondreizen. Omdat de baan makkelijk in elkaar gezet en uit elkaar moest kunnen, werd een speciaal plugsysteem ontwikkeld. Dit systeem had enkele voordelen waaronder het grote gebruiksgemak van monteren. Daarnaast pastten alle stukken mooi in elkaar en werden supports tot een minimum herleid.

De baan zelf had een maximumhoogte van 24,5 m en was 592 m lang. Het spoortype van een Looping Star is herkenbaar aan zijn V-vorm. De centrale buis, ook wel backbone genaamd, nam een deel van de ondersteuning op zich. Op de 2 kleinere pijpen kwamen de wielen te staan. De spoorbreedte bedroeg ongeveer 90cm, wat in vergelijking met het spoor van de Typhoon redelijk smal is. Toch bleek het voldoende dragend om een 260 ton wegende trein met 28 inzittenden te ondersteunen. Door zijn opvallende, bijna ronde looping met een hoogte van ruim 18 meter was Looping Star vanaf de ingang en zelfs buiten het park zichtbaar. Vanop de parking kon je het gevaarte door de looping horen kruipen. De constructie van de looping is een zogenaamde “box”. De hele looping bestaat uit slechts 5 delen. Van deze looping zijn talloze foto’s gemaakt omwille van zijn fotogenieke karakter. In de fotoboekjes van het park stond de achtbaan vaak centraal als symbool van Bobbejaanland.

Jammer genoeg komt er aan alle mooie liedjes ooit een einde. In het seizoen van 2003 mocht met slechts één trein meer gereden worden. Om veiligheidsredenen liet de Duitse TÜV niet meer toe om met een hogere capaciteit te rijden. De laatste dag van dat seizoen 2003 viel dan ook het doek over deze oude glorie. Bijna een kwart eeuw had deze baan miljoenen gelukkige bezoekers een geweldige, spectaculaire ervaring bezorgd. Velen herinneren de baan uit hun kindertijd als eerste looping. Vreugde, angst, spanning, alle emoties werden op deze achtbaan gedeeld. Op 26 oktober 2003 werd dan ook in samenwerking met het park en een groep liefhebbers waardig afscheid genomen van Looping Star in een speciaal voor de fans georganiseerd event “Requiem for a Coaster”.

In 1996 kreeg de Looping Star een grote revisie, in 1997 werd een nieuwe tweede trein voor de baan aangekocht.

Foto's